SpO2 i Pevs?

Dette emnet inneholder 0 svar, har 1 deltaker og ble sist oppdatert av  Pedsafe 6 år, 11 måneder siden.

  • Forfatter
    Innlegg
  • #820

    Pedsafe
    Nøkkelmester

    Følgende kommentar kom fra Ole-Jørgen Smerud, LIS-lege på Ahus,:

    SpO2 er blitt poenggivende i scoringen. Dette forutsetter at man er avhengig av måleapparat for å score en PEVS, noe jeg prinsipielt er mot og som jeg mener de som etablerte PedSAFE har vært opptatt av fra starten. Man burde kunne score et barn uten hjelp av utstyr. Dette med å legge til O2-behov uten å blande inn CPAP/HFNC tror jeg er lurt. Man er indirekte avhengig av SpO2 også for å vurdere dette, men et dyspneisk/cyanotisk barn kan man uten SpO2-måler også vurdere om har effekt av O2. En SpO2-måler har også mange feilkilder som gjør at den kan gi falskt lav verdi. Jeg synes derfor teksten «Normal SpO2» bør fjernes fra poengtabellen under Respirasjon 0 poeng. Jeg synes heller ikke SpO2 burde stå oppe i den poengivende delen av tabellen og flyttes til der den stod før, men ser av hensyn til den enda mer markerte ABCD-modellen på skjemaet at der er mer fornuftig at den forblir der den er. Konklusjon: Jeg synes teksten «Normal SpO2» bør fjernes fra Poengtabellen.

    Er dere enige / uenige ?

Du må være innlogget for å svare på dette emnet.